Contactgegevens
|
|
Naam |
Pieter Delbarge |
Email + Tel. |
09 268 20 03 |
Dienst |
Stad Gent – Departement Onderwijs en Opvoeding – Dienst Administratie |
Naam
Leerlingen thuistaal niet Nederlands in het gewoon
basisonderwijs.
Beschrijving
/ Definitie
Onder thuistaal begrijpen we de taal die de leerling in het gezin spreekt. Dat is de taal
die de leerling spreekt met vader, moeder, broers of zussen. Die taal is niet
het Nederlands indien de leerling in het gezin met niemand of in een gezin met
drie gezinsleden (de leerling niet meegerekend) met maximum één gezinslid het
Nederlands spreekt. Verschillende broers en zussen worden steeds als één
gezinslid beschouwd.
Deze indicator beperkt zich tot het gewoon basisonderwijs.
Onder gewoon basisonderwijs wordt het volgende begrepen: het onderwijs
(exclusief buitengewoon onderwijs) dat aangeboden wordt aan leerlingen van 2,5
tot 12 jaar. Het basisonderwijs omvat het kleuter- en lager onderwijs. Het kleuteronderwijs biedt onderwijs aan aan kinderen
vanaf de leeftijd van 2,5 jaar en loopt tot de aanvang van het lager onderwijs. Bij het starten van het eerste leerjaar wordt de leerling ten laatste op 31
december van dat schooljaar 6 jaar. Het lager onderwijs
duurt 6 jaar.
De
vaststellingen omtrent de thuistaal gebeuren op grond van een schriftelijke
verklaring op eer, gedateerd en ondertekend door de ouders of door een persoon
die de minderjarige leerplichtige leerling in rechte of in feite onder zijn bewaring
heeft.
De
indicator wordt uitgedrukt als percentage leerlingen met thuistaal niet
Nederlands.
Meeteenheid
Percentage.
Inhoudelijke
relevantie en relatie tot stedelijk beleid
Leerlingen met de
thuistaal niet Nederlands starten in het onderwijs met een verhoogd risico om
de schoolcarrière niet of moeilijker te voltooien en om een lagere
eindkwalificatie en bijgevolg een maatschappelijk zwakkere positie als
volwassene te bereiken.
Deze indicator is
relevant voor het stedelijk beleid omdat in een leefbare en duurzame Vlaamse
stad kinderen, jongeren en volwassenen competenties moeten kunnen aanleren die
hen in staat stellen om hun talenten maximaal te ontplooien.
Classificatie
Onderwijs
Thuistaal
Nederlands
GOK
Gelijke
Onderwijs Kansen
GOK
leerlingen
Basisonderwijs
Brondata
LOP Basisonderwijs - GOK cijfers
Onderwijsstatistieken - aantal
leerlingen
Omschrijving
As such
aangeleverd.
Teller: aantal leerlingen met thuistaal niet Nederlands in het gewoon
basisonderwijs in Gent.
Noemer: aantal
leerlingen in het gewoon basisonderwijs dat school loopt in Gent.
Voorbeeld
As such
aangeleverd.
Uitvoering
LOP Gent
Basisonderwijs
Voorzitter: Dr. Jean Pierre Verhaeghe
jphcv@yahoo.com
Deskundige: Joke
Goetmaeckers
GSM: 0492 72 28 08
joke.goetmaeckers@ond.vlaanderen.be
Databeschikbaarheid
LOP Gent
Basisonderwijs
Voorzitter:
Dr. Jean Pierre Verhaeghe
Deskundige:
Joke Goetmaeckers
GSM: 0492
72 28 08
joke.goetmaeckers@ond.vlaanderen.be
Volledigheid
en gegevensgebrek
Er is geen
gegevensgebrek.
Vergelijkbaarheid
Vergelijkbaarheid
in tijd en ruimte is (beperkt) mogelijk. De gegevens zijn beschikbaar op de
website www.lop.be.
Actualiteit
en updating
De
periodiciteit is jaarlijks. De laatste update betreft 2011. Volgende update
wordt verwacht in 2012.
Representatief
Niet van
toepassing.
http://www.lop.be/lop/files/_uploaded/gentbao/Evolutie%20GOK%202002%20-%202009.pdf
Naam |
Els Bauwens en Pieter Delbarge |
Email / Tel. |
els.bauwens@gent.be, 09 266 53 25 pieter.delbarge@gent.be, 09 268 20 03 |
Datum |
December 2011 |
Bewerkingen |
Opmaak metadatafiche |