Leerlingen thuistaal niet Nederlands (TNN) in het gewoon basisonderwijs

Metadatafiche

 

Contactgegevens

Naam

Pieter Delbarge

Email + Tel.

pieter.delbarge@gent.be

09 268 20 03

Dienst

Stad Gent Departement Onderwijs en Opvoeding Dienst Administratie

Definitie indicator

Naam

Leerlingen thuistaal niet Nederlands in het gewoon basisonderwijs.

Beschrijving / Definitie

Onder thuistaal begrijpen we de taal die de leerling in het gezin spreekt. Dat is de taal die de leerling spreekt met vader, moeder, broers of zussen. Die taal is niet het Nederlands indien de leerling in het gezin met niemand of in een gezin met drie gezinsleden (de leerling niet meegerekend) met maximum één gezinslid het Nederlands spreekt. Verschillende broers en zussen worden steeds als één gezinslid beschouwd.

 

Deze indicator beperkt zich tot het gewoon basisonderwijs. Onder gewoon basisonderwijs wordt het volgende begrepen: het onderwijs (exclusief buitengewoon onderwijs) dat aangeboden wordt aan leerlingen van 2,5 tot 12 jaar. Het basisonderwijs omvat het kleuter- en lager onderwijs. Het kleuteronderwijs biedt onderwijs aan aan kinderen vanaf de leeftijd van 2,5 jaar en loopt tot de aanvang van het lager onderwijs. Bij het starten van het eerste leerjaar wordt de leerling ten laatste op 31 december van dat schooljaar 6 jaar. Het lager onderwijs duurt 6 jaar.

 

De vaststellingen omtrent de thuistaal gebeuren op grond van een schriftelijke verklaring op eer, gedateerd en ondertekend door de ouders of door een persoon die de minderjarige leerplichtige leerling in rechte of in feite onder zijn bewaring heeft.

 

De indicator wordt uitgedrukt als percentage leerlingen met thuistaal niet Nederlands.

Meeteenheid

Percentage.

Inhoudelijke relevantie en relatie tot stedelijk beleid

Leerlingen met de thuistaal niet Nederlands starten in het onderwijs met een verhoogd risico om de schoolcarrière niet of moeilijker te voltooien en om een lagere eindkwalificatie en bijgevolg een maatschappelijk zwakkere positie als volwassene te bereiken.

 

Deze indicator is relevant voor het stedelijk beleid omdat in een leefbare en duurzame Vlaamse stad kinderen, jongeren en volwassenen competenties moeten kunnen aanleren die hen in staat stellen om hun talenten maximaal te ontplooien.

Classificatie

Onderwijs

Thuistaal

Nederlands

GOK

Gelijke Onderwijs Kansen

GOK leerlingen

Basisonderwijs

Brondata

Brondata 1

LOP Basisonderwijs - GOK cijfers

Brondata 2

Onderwijsstatistieken - aantal leerlingen

Bewerkingen

Omschrijving

As such aangeleverd.
Teller: aantal leerlingen met thuistaal niet Nederlands in het gewoon basisonderwijs in Gent.

Noemer: aantal leerlingen in het gewoon basisonderwijs dat school loopt in Gent.

Voorbeeld

As such aangeleverd.

Uitvoering

LOP Gent Basisonderwijs
Voorzitter: Dr. Jean Pierre Verhaeghe
jphcv@yahoo.com

Deskundige: Joke Goetmaeckers
GSM: 0492 72 28 08
joke.goetmaeckers@ond.vlaanderen.be

Interpretatie indicator

Databeschikbaarheid

LOP Gent Basisonderwijs

Voorzitter: Dr. Jean Pierre Verhaeghe

jphcv@yahoo.com

Deskundige: Joke Goetmaeckers

GSM: 0492 72 28 08

joke.goetmaeckers@ond.vlaanderen.be

Volledigheid en gegevensgebrek

Er is geen gegevensgebrek.

Vergelijkbaarheid

Vergelijkbaarheid in tijd en ruimte is (beperkt) mogelijk. De gegevens zijn beschikbaar op de website www.lop.be.

Actualiteit en updating

De periodiciteit is jaarlijks. De laatste update betreft 2011. Volgende update wordt verwacht in 2012.

Representatief

Niet van toepassing.

Achtergrond info

http://www.lop.be/lop/files/_uploaded/gentbao/Evolutie%20GOK%202002%20-%202009.pdf

Logboek

Naam

Els Bauwens en Pieter Delbarge

Email / Tel.

els.bauwens@gent.be, 09 266 53 25

pieter.delbarge@gent.be, 09 268 20 03

Datum

December 2011

Bewerkingen

Opmaak metadatafiche